Четин Казак е дългогодишен активист на Движението за права и свободи (ДПС) и народен представител. След като Лютви Местан бе освободен от лидерския пост в ДПС, Четин Казак заедно с Мустафа Карадайъ и Рушен Риза застанаха начело на партията до провеждането на конференция за избор на нов лидер.
Пред Topnovini.bg той коментира състоянието на ДПС, доклада на ЕК и проблемите на съдебната система.
Г-н Казак, през декември ДПС се разтресе от раздори, каква е равносметката месец по-късно, има ли отлив на членове и симпатизанти?
Един месец по-късно равносметката е възстановяване на формата, на кондицията, на спокойствието. Тримата съпредседатели обиколихме почти цялата страна. Срещахме се с актива на партията и мисля, че успяхме да разясним ситуацията, да отговорим на въпросите, които си задаваха нашите активисти. Така възстановихме спокойствието, увереността на нашите членове и симпатизанти в правилността на решенията.
Сега партията е отново в кондиция, продължава целият цикъл от местни събрания, областни конференции, които предстоят, и вървим уверено към редовната ни национална конференция, която ще се проведе към края на април, на която ще се избере председател на партията.
Как ще бъде избран следващият председател на ДПС – чрез състезание на няколко кандидатури или ще бъде посочен от Ахмед Доган?
Заявката, която беше дадена, бе, че ще бъде на състезателен принцип, т.е. може би ще има конкуренция.
В общественото пространство вече се завъртяха имената на евродепутата Филиз Хюсменова и на кмета на Кърджали Хасан Азис като евентуално номинирани за поста. Обсъждани ли вече са техни кандидатури?
Не бих искал да се впускам в подобни спекулации. На самата национална конференция ще бъде взето най-правилното решение с оглед на днешната ситуация.
Ще понесат ли областни и общински ръководства на ДПС политическа отговорност за резултатите на партията на местните избори, там, където те не отговориха на предварителните заявки и очаквания?
За съжаление така и не беше направен един цялостен анализ на резултатите от местните избори, а те не са съвсем добри навсякъде. Има места, където претърпяхме сериозни поражения. Тук в Североизточна България това са Исперих, Кубрат, Никола Козлево. Дулово отново не можахме да го върнем и остана на ГЕРБ. В Гърмен също загубихме.
Така че има сериозни поводи за критики и критичен анализ. Може би в най-скоро време ще бъде направен подобен обстоен анализ на Централното оперативно бюро, за да бъдат предприети най-адекватните действия оттук нататък. Това неминуемо ще се отрази и на хода на общинските и областните конференции.
Има ли ДПС готовност за нови избори и прогнозирате ли предсрочен вот?
ДПС винаги е била боеспособна партия, винаги е била готова за всякакви изборни предизвикателства от всякакво естество – било местни или национални. Ако се създаде подобна ситуация или условия за предсрочни парламентарни избори, ние ще ги посрещнем в съответната боеготовност.
Ще имате ли свой кандидат за президент или ще подкрепите кандидатурата на друга партия?
За президентските избори още е рано да се говори. Изчакваме да се профилират всички кандидати, да видим кой как ще се подреди. Ние винаги сме подхождали с необходимата сериозност и отговорност към всеки вид избори, включително и към президентските, и мисля, че неведнъж сме заемали адекватна позиция, която да ни превърне във важен, решаващ фактор за крайния резултат на президентските избори. Този път ще имаме същата тактика. Няма да избързваме и няма да подходим лековато към тези избори.
Как ще коментирате доклада на Европейската комисия, особено в частта за прокуратурата и твърдението, че прокуратурата няма капацитет ефективно да разследва корупцията по високите етажи на властта, както и липсата на напредък да се довеждат до край в съда случаи на организирана престъпност?
Докладът на Европейската комисия от една страна остана критичен. Посочиха се слабости, които отдавна съществуват и все още не са отстранени. Но от друга страна явно този доклад разочарова онези, които вещаеха кой знае каква критичност и убийственост на доклада.
Мисля, че всички институции трябва да направят една трезва преценка на препоръките му и да предприемат съответните мерки и действия, всеки в рамките на своите компетентности.
Очаквам изпълнителната власт в лицето на Министерството на правосъдието, към което са отправени част от препоръките, да предприеме една по-активна позиция за продължаване на законодателните действия по посока продължаване на съдебната реформа.
Народното събрание ще трябва да бъде в пълна готовност да приеме тези предложения или да ги приведе във вид, който съответства на целите за постигане на едно по-ефективно правораздаване. Но най-вече институциите в рамките на съдебната система като Висш съдебен съвет, като Инспекторат към ВСС, като прокуратура и съд също трябва всеки в рамките на своите компетентности да предприеме съответните действия, но в една конструктивна среда.
Трябва да се сложи край в продуцирането на скандали, на опитите за намеса на една власт спрямо друга, разчистване на лични или институционални сметки и конфликти, за да може да вървим заедно напред.
Споделяте ли тезата, че поисканата оставка на образователния министър Тодор Танев и протестите целят отклоняване на вниманието от доклада на ЕК?
Има такива съмнения, защото тя дойде точно в момента, в който се очакваше всеки да направи своя анализ и да предложи адекватни мерки с оглед критиките на доклада. Всичко това беше замъглено и засенчено от тази поискана оставка. Аз все пак се надявам наред с предизвикателствата пред изпълнителната власт, които никак не са малки и са доказателство за това, че тя се тресе от латентна нестабилност, и мерките в изпълнение на препоръките в доклада също да не бъдат забравени, а да бъдат продължавани.
Как гледате на дискусията около термините „османско робство“, „владичество“ и „присъствие“?
До голяма степен този скандал беше раздухан абсолютно изкуствено. Това беше повод, за да се реши отдавна тлеещ проблем вътре в управляващото мнозинство. Знаете, че министърът (Тодор Танев – бел. ред.) имаше сериозни неприятности от страна на собствената политическа сила, която го е номинирала, именно Реформаторския блок. Има вътрешни противоборства в партиите в РБ, а отделно между РБ и ГЕРБ. Цялото управление е пропито латентно от нестабилност и понякога тя избухва с неподозирани прояви.
Крайно време е учебните програми и въобще подходът към тях да бъде изчистен от всякакви емоции и предразсъдъци, наслоявани през годините. Трябва да се остави историческата и всякакъв друг вид наука сама да изчисти, ако има неща, които са били остатък от минали времена, други идеологически наслоявания, и да предложи на учениците обективен прочит и на историята и на другите науки без да се създават излишни скандали.
Държи ли ДПС службите, както заяви Владимира Янева в разговор с Румяна Ченалова?
За съжаление това са едни митологеми, които непрекъснато се раздухват. Явно те са обсебили много хора във всичките ешелони на властта. Това е присъщо на митологемите да се разпространяват лесно и безпрепятствено и трудно да се оборват. От тази гледна точка не е изненада, че представители на съдебната система са станали подвластни на подобни митологеми.
Няма нищо общо с истината. ДПС специално е партия, която е най-много ощетявана в годините от решения на българската съдебна система във всяко едно отношение - като започнем от нерешения проблем с осъждане на престъпленията от възродителния процес, като минем през редица съдебни решения, свързани с процеси срещу наши активисти и стигнем до решения, свързани с оспорване на резултати от избори.
Общо взето навсякъде систематично ДПС се оказва от ощетената страна от съдебната система. И на този фон да се твърди, че ДПС има влияние върху служби и съдебната система ми се струва ярък пример за това как една лъжа се представя за истина.
Минават ли съдии на одобрение през вашия колега – депутата Делян Пеевски?
Още един абсолютен мит и измислица, която явно цели да даде лесно обяснение и лесно оправдание на обективните несъвършенства в българската съдебна система
Религиозното мюсюлманско образование – премиерът Бойко Борисов наскоро поиска да се сложи ред. Има ли основания и можете ли да гарантирате, че правилата там важат за всички?
Правилата важат за всички. Там проблемът е, че държавата дълги години отказва да припознае и да вземе присърце проблемите на религиозното образование в България, специално мюсюлманството. Дълги години отказва да признае и акредитира Висшия ислямски институт като нормално висше учебно заведени, т.е. да признава дипломите на този институт. Също така хронично е нерешен въпросът, свързан с възстановяването на Вакъфските имоти. Там се раздухват истерии по места понякога.
Въпросът с финансирането също не е решен. Ето виждате, че в определени моменти тогава, когато възникне даден случай изведнъж откриваме, че част от мюсюлманското вероизповедание се финансира от Република Турция. Надявам се сега всички управляващи и отговорни фактори в държавата да са си взели поука и наистина да се предприемат адекватни мерки, за да се решат тези натрупали се хронични проблеми.
Коментар за делото в Пазарджик?
Аз съм убеден, че там ще се отсее сеното от плявата и ще стане ясно, че там до голяма степен нещата са силно, силно преувеличени. Ако има някакво зрънце истина, то е обвито в дебела обвивка митология и неверни твърдения. Но така или иначе никоя религия в България не е имунизирана срещу опити да бъде злоупотребена. Затова и ние като отговорни политици и държавници трябва да бдим за това, която и да е религия в България да и се осигурят адекватни условия за функциониране при стриктния контрол от държавата.
На последния форум на вероизповеданието главният мюфтия Мустафа Хаджи бе преизбран. Как гледате на дългогодишните претенции на бившия главен мюфтия Недим Генджев, че изборът е нелегитимен?
Явно докато е жив Недим Генджев ще твърди това. За съжаление той е свързан с определени задкулисни сенчести структури, среди в България, свързани с Държавна сигурност, които явно имат интерес към непрекъснато подклаждане на нестабилност сред мюсюлманската общност в България.
Категорично това мюфтийство е истинският и безспорният легитимен институционален представител на мюсюлманската общност в България. Така че всякакви опити да се използват съдебно-административни похвати да се дестабилизира мюсюлманското вероизповедание в България са обречени на неуспех.
Рано или късно обективната истина ще надделее и действителната ситуация ще се възцари включително и по юридически път.