Достатъчно бързо ли падат цените на горивата у нас или изоставаме от световния тренд?
У нас определено има забавяне и това не е новина. Вече близо година цените на горивата по колонките у нас са по-високи, отколкото бихме могли да очакваме на база на това, което сме наблюдавали като ценообразуване в предишни години. Много спорно е на какво се дължи. Основният проблем е конкуренцията и съмненията за картел при ценообразуването на горивата по колонките.
Иначе в действителност в момента виждаме едни, бих казал, поносими цени, които би трябвало да са още по-ниски, ако имаме един конкурентен пазар у нас. За съжаление, на този етап това не сме го виждали.
Виждаме разликата в горивата във Варна и останалата част на страната. Ще успее ли Веселин Марешки да запази ниските цени или това е маркетингов трик?
Ако действително г-н Марешки влиза на пазара като свободен играч, опитващ се да продава стоката си на цени, отразяващи реалността, се надявам това да повлече и цените надолу и в други бензиностанции. Виждаме вече такива признаци и от страна на „Лукойл“. В дългосрочен план не знам каква е неговата маркетингова стратегия.
Действително е възможно това да е спекулативен опит за влизане на пазара, а след което цените да се срещнат някъде по средата и този конкурентен план, който виждаме в момента, да бъде потушен с времето.
Дори след това влизане на Марешки на този етап не можем да говорим за някаква тенденция за промяна на ценообразуването, тъй като той просто не разполага с мрежата, за да окаже някакъв ефект върху джобовете на повечето потребители. Много е локализиран ефектът от неговите бензиностанции и вече трябва да се види дали ако той се опита да стъпи на повече пазари в по-големите градове, ще задържи тези цени. Все пак за бензиностанциите на Марешки може да се каже, че те отразяват нивото, на което трябва да се намират горивата в момента.
Защо, когато цената на горивата в момента пада, цените на останалите услуги и продукти не се променя?
В икономическата теория има едно понятие, което се нарича „лепкави цени“. То гласи, че цените са по-чувствителни в посока покачване, отколкото в посока понижаване. Би могло и би трябвало да очакваме, че предвид по-ниската цена на горивата някои други стоки ще тръгнат надолу. Това го виждаме или по-скоро виждаме възпиране от покачване на някои цени в последните две години. 2014 и 2015 г. в България минаха под знака на дефлацията. Цялостно в икономиката цените са се запазили или леко са се понижили, но не така, както бихме могли да очаквам предвид поевтиняването на горивата.
Практиката показва, че петролните продукти са с нееластично търсене. Те са такива, че дори и когато цената им е висока, фирмите ще продължат да ги изкупуват в нужния им обем, преди да се опитат да свият потреблението си. Ако вие сте някакъв тип фирма, чийто бизнес е свързан с транспорт, виждайки индикациите за трайно повишаване на цената на горивата, ще се опитате да спестите от други разходи. Или ще вдигнете своите цени, или ще опитате да съкратите персонала. Това е по-вероятно да направите първо, отколкото да свиете потреблението.
Затова казвам, че не е еластично търсенето на горивата. Когато цената се покачва, търсенето не реагира достатъчно бързо. Когато цената пада, няма поне на този етап изгледи за презапасяване. Това е така, защото на този етап не говорим за много сериозни кризи.
След пълното сваляне на санкциите от ЕС и частично от САЩ срещу Иран какво ще се промени на световните пазари на петрол? Трябва ли да очакваме някаква промяна у нас?
В дългосрочен план това най-вероятно ще е някакъв позитивен фактор по отношение на търговията на петрол. В момента движещите фактори за ниската цена на петрола са съвсем други. На първо място това е борбата между ОПЕК и американската шистова революция, която наблюдаваме през последните две години.
От ОПЕК се опитват чрез ниско предлагане на своята продукция да изтласкат другите играчи вън от пазара и по този начин да запазят този дял. Те могат да си позволят известно време да поддържат една по-ниска цена, известно време да са на загуба и да си осигурят съдбата на своя пазарен дял. Поне на този етап все пак ОПЕК не може да си възвърне лидерската позиция.
Другият фактор е по-бавният от очакваното ръст на световната икономика и през 2015 г., и недотам положителните перспективи за тази година. Нормално е цената на петрола да бъде ниска, когато имаме забавяне на икономика като Китай – страна, потребяваща и изнасяща изключително много суровини. Водещите индекси на финансовите пазари от началото на година също са лоши. Тези три фактора са много по-влиятелни на този етап, докато споразумението с Иран може да има положително влияние в дългосрочен план. Рано е да говорим за ясно и отчетливо разбирателство между страните в тези отношения – ЕС, САЩ и Иран.