Какви промени да очакват жителите на район "Лозенец" през 2016 год.?
Основният проект, който ще стартира през следващата година е разширението на бул. "Черни връх" - от кръстовището с улица "Сребърна" до кръговото на "Околовръстното шосе". В момента вървят отчуждителните процедури, когато извървим този път имаме пълна готовност да се стартира и самото разширение. Вторият проект е свързан с това на бул. "Никола Вапцаров" да се изгради кръгово движение, което да облекчи трафика, който очакваме да се засили във връзка с пускането на пробива от бул. "Никола Вапцаров" до кръстовището на "Черни връх" и " Сребърна".
За къде е предвидено това кръгово кръстовище?
На светофара за болница "Токуда". Там очакваме от Телевизионната кула, през естакадата на Семинарията да се засили трафика, в момента там има ляв завой, който да свърже бул. "Никола Вапцаров" с новия пробив.Вече имаме готов проект за едно кръгово движение, което ще предотврати тапата, която се получава на "Никола Вапцаров". Нито кръговото на Телевизионната кула, нито естакадата на Семинарията сами по себе си са това, което имаме ние като план за този трафик. Те са част то една обща система, която е свързана и с пробива зад Токуда и с разширението на бул. "Черни връх". Тези четири обекта,когато ги свържем и започнат да работят заедно, тогава всъщност ще се наблюдава резултатът, който търсим.
Още един голям проект за района е реконструкцията на ул. "Богатица". Улицата е много пострадали през годините, защото застрояването на тази част от района е изпреварило оправянето на инфраструктурата. Има сериозни проблеми с канализацията и водопровода, това е и целта на реконструкцията. Ще направим осветление и тротоари. Проектът предвижда да бъдат премахнати паветата и да бъде поставена асфалтова настилка, която ще бъде съобразена с това, че улицата е много стръмна и зимата все пак асфалта е малко по хлъзгав от паветата, да се предвиди такава настилка, която да е устойчива и автомобилите да могат да се придвижват спокойно.
На бул. "Черни връх" все още има трамвайни релси, въпреки че на места асфалта беше подменен, но те останаха, а трамвай не върви. Ще бъдат ли махнати?
Релсите ги има, да. В момента, в който стартира и тази станция на метрото при ул. "Сребърна" много внимателно трябва да се сметне дали този трамвай трябва да остане. Все пак там е над километър разстоянието между двете метростанции и на много хора няма да има е удобно ако живеят например по средата между двете станции, да ходят или до едната или до другата. За това най-вероятно трамвая ще се запази, за да може да прави връзката между кръстовището на "Черни връх" и "Сребърна" и Кръста. Ухото, където по-рано трамваят обръщаше на "Хладилника" си е запазено. Ние планираме то да претърпи благоустройствена намеса с оглед на това да стане приветливо, хубаво място. Идеята е хората да могат от там да стигат до Националния стадион "Васил Левски" и до ул. "Граф Игнатиев", тъй като това е връзката през бул. "Джеймс Баучер". Иначе трябва да сменят транспорта, както е в момента. Аз лично смятам, че трамвая трябва да остане, защото осъществява връзката с другата част на "Лозенец" и би било добре да нормален транспортен достъп за всички живущи. Булеварда е достатъчно добре направен и си функционираше чудесно и с този трамвай, така че не би следвало да е проблем.
Колко ще струва разширението на бул. "Черни връх" до околовръстното и кога трябва да е готов проекта?
Такъв един ремонт минава задължително без цялостно затваряне на булеварда. В това отношение като са на финал отчуждителните процедури ще видим и самите изпълнители какви срокове ще ни дадат своеобразно това, което искаме да се случи в крайна сметка. Не искам да се ангажирам със срок, но не би трябвало да е някакъв драматично дълъг срок. В крайна сметка проекта е готов. Разширението ще бъде с по две ленти във всяка посока, като ще има и отделна лента за левите завои.
Надявам се догодина да успеем да стартираме и реконструкцията на коритото на Драгалевската река, която особено пролетно врем почти залива хората в "Кръстова вада". Правим и канализационен план, който трябва да мине по ул. "Флора Кънева", където все още вървят отчуждителни процедури. Целим в следващите няколко години да приключим основната техническа инфраструктура на тези райони, за да може все пак от там нататък и да са ясни всички параметри, габарити, които може да се ползват от живущите и от инвеститорите в тези райони. Специално "Кръстова вада" е един сега развиващ се район и е важно тази инфраструктура да я направим.
Г-н Дреков, какво се случва с вътрешнокварталните улици? В някои части на "Лозенец" няма тротоари, някои улици бяха асфалтирани, но тротоари не бяха направени?
В плана ни за 2016 год. сме предвидили влизане в малките улици в кварталите, като ще бъде подменяно не само пътното платно, но и тротоарите и осветлението. Във "Витоша" и в "Кръстова вада" е малко по-сериозно положението с изграждането на улиците, защото трябва да се правят отчуждителни процедури. Приоритетно ще правим първо отчужденията за бул. "Черни връх", планово сме заложи и някои вътрешни улици, които ще са готови след няколко години. В началото на 2016 год. ще направим разчети и ще можем по-конкретно да кажем кои улици кога ще бъдат ремонтирани.
Има ли нещо, което не успяхте да свършите през 2015 год.?
Не мисля, но искам да благодаря на жителите на "Лозенец" за търпението през изминалата година. Около 7 км от реновираната топлопреносна мрежи и от улиците, които бяха разкопани, бяха в едно каре на "Лозенец" и затрудненията бяха големи. Мисля, че свършихме основното за 2015 година, като идеята беше да планираме нещата така, че да не се получават големи тапи и задръствания там.
Кой е проектът, с който най-много се гордеете, проект, който промени района?
Два са. Единия е детската градина, която построихме кв."Витоша", тъй като този район нямаше почти никакъв достъп до образователна изнфраструктура. Това е голям плюс за района, защото той е сравнително нов и там живеят много млади семейства. Другото, с което се гордеем е, че лятото на 2015 година успяхме да реновираме цялостно един училищен двор на 107 СОУ. Това е първият училищен двор, който е реновиран в "Лозенец" за последните 30 години. Това беше голямо постижение за нас, защото там положението много тежко, дори директорът на училището забраняваше на децата да излизат и да спортуват, защото съоръженията бяха опасни. Имаме изготвени проекти и за всички останали дворове на училища в района, като даже сега за най-голямото училище - 35 СОУ, се опитваме да кандидатстваме в министерството на младежта и спорта за отпускане на средства за реновирането на двора му и се надявам в следващите няколко години да успеем да оправим дворовете на всички общински училище в "Лозенец".