Любомир Христов: Висящото кръстовище на „Гешов“ и „България“ ще се строи година

14:22, 26 дек 15 25 Topnovini Автор: Topnovini
Любомир Христов е зам.-кмет по „Транспорт и транспортни комуникации“ към Столична община. След местните избори Христов бе назначен за трети мандат като зам.-кмет. В интервю за София Topnovini.bg той разказа за един от най-големите проекти, които предстои да бъдат реализирани в столицата през следващата година.

Г-н Христов, много скандали имаше през 2015 г. около проекта за висящо кръгово кръстовище на бул. „България“ и бул. „Акад. Ив. Евст. Гешов“. Бяхте обещали, че изграждането ще започне тази година, но не се случи. Сега сте го заложили в плановете си за следващата година. Има ли вече ясни срокове кога ще се случи това и ще успеете ли да се преборите с тази част от живеещите в района, които не са съгласни с проекта?

Нито аз, нито колегите ми имаме за цел да се борим с тези хора. Истината е, че този проект както и всички останали големи проекти в София са обект на едно, даже понякога бих казал, твърде дълго обсъждане. Имаме разработени пет основни варианта с няколко подварианта в периода 2012 – 2015 г. в търсене на възможно най-доброто съчетание на различни необходимости. Включително фактът, че в обхвата на това кръстовище предстои да бъде изградена и една от метростанциите от третата линия на метрото. Фактът, че има голяма подземна река, която минава отдолу и е хваната в колектори,която се движи от страната на стадион „Раковски“ по протежението на бул. „България“.

Знам, че понякога тези неща звучат абстрактно, но истината е, че през това кръстовище минава и един от основните електропреносни колектори. Т.е. много грубо казано кабелът, който осигурява електроснабдяването на почти половин София. Съчетавайки всички тези аргументи, включително и необходимостта да се запази изцяло пешеходният подлез, за да може да се подсигури пешеходна връзка във всички направления на това кръстовище, връзка към трамвайните спирки, пресичанията на двата булеварда, достъп до медицинската зона, която е на единия от ъглите, е направено максималното, за да бъде взето най рационалното решение за кръстовището. Голям екип от различни специалисти са работили по този проект в търсене на най-доброто решение и смятаме, че това е оптимално. От там нататък всеки би могъл да изрази свое мнение по темата. Да предложи или да поиска още по-добро решение, но съчетанието на всичките тези фактори ни води до този проект, който в момента е предложен.

В момента по разпореждане на кмета има създаден правен съвет, който обследва възможностите, пътя и подхода по отношение на придобиването или отчуждаването на част от магазините, които са в подлеза, които в годините са били приватизирани или продадени. Това в известна степен сега забавя реализацията на този проект. Просто търсим най-добрия начин да бъдат отчуждени тези магазини, които се падат на мястото, където ще се намира централната колона, която ще носи цялото съоръжение.

Имали възможност да се забави проектът и през 2016 год. да не стартира изграждането му?

Започваме реализацията на метростнцията, тъй като двете конструкции са буквално залепени една за друга. Паралелно с изграждането на конструкцията на метростанцията ще стартираме и реализацията на кръстовището. В рамките на тази година със сигурност предстои да бъде стартирано. Предвидени са и средства за началото на проекта. Той е достатъчно дълъг като срок за изпълнение, около 12 месеца, което със сигурност ни прехвърля като финал през 2017 г.

Обяснихте, че трафикът в района да бъде намален след построяването на новото кръстовище. Част от жителите там обаче не са съгласни с това.

Всички - и медиите и гражданите и ние, бяхме свидетели на подобни твърдения свързани с всяко едно от реализираните до сега подобни решения – кръстовището на Телевизионната кула, това на „Лъвов мост“, на Семинарията, както и кръстовището на ул. „Георги Софийски“ и бул. „Гешов“. За мен е безспорна ползата от реализацията на този тип съоръжения. Всеки един, който преминава ежедневно от там и преди това е пътувал, би могъл сам да направи съответния извод и да потвърди или да отхвърли факта, че изпълнението на подобен тип кръстовища – с цялостно или частично безконфликтно преминаване, на практика в пъти подобрява условията на придвижване в тези райони. Това кръстовище е продължение на този малък ринг, който се оформя в тази част на града. След преминаването на това кръстовище на практика имате развръзка на транспортните потоци в посока Южен парк през бул. „Гоце Делчев“. От там излизате на кръстовището на ул. „Сребърна“. Там имате един светофар, след което отивате на Семинарията,минавате през Телевизионната кула и отивате в „Подуяне“ за десет минути.

Какво се случи с планирания мащабен ремонт на бул. „Дондуков“? Трябваше да започне тази година, но не се случи?

Все още е планиран цялостен ремонт на булеварда. Там ще има изцяло подмяна на релсовия път, тротоарите и осветлението. Ще бъдат ремонтирани и пътните настилки. Тази година заради строителството на метрото ще затваряме бул. „Патриарх Евтимий“ и бул. „Васил Левски“. Ще е блокирано при арката на Военномедицинска академия, бул. „България“ и „Гешов“, „Красно село“ при пазара на „Цар Борис III” и пред Малък градски театър „Зад канала“. Всичките тези точки ще бъдат почти изцяло затворени за повече от една година, когато предстои да бъде изградена конструкцията на метростанциите. Затварянето на бул. „Дондуков“ за цялостен ремонт допълнително в много сериозна степен ще натовари трафика в центъра. И въпреки че не е в много добро състояние булеварда, на този етап преценихме, че е относително възможно да бъде експлоатиран. В хода на изпълнението на обектите по метрото - как реално се натоварва трафика в централната част, при възможност и при преценка, че няма да има много сериозен резултат, бихме могли да се организираме да започнем и по-рано работа. Ние там имаме избран изпълнител, имаме избран проект, така че причините за забавянето са чисто организационни.

Остана ли нещо, което бяхте планирали да се случи в София през 2015 год., но не успяхте да реализирате?

Със сигурност имаше какво още да успеем да направим, но смятам, че колегите от общината, в известна степен и фирмите, с които работим и които изпълняват големите проекти в София положиха доста усилия. Има доста още какво да се желае.В известна степен забавянията, които имаме при реализацията на различни проекти, продиктувани от субективни причини, най-много тежат на мен и на моите колеги, тъй като в известна степен забавят усилията, които сме положили за реализирането им. Надявам се, че въпреки това сме успели да направим не малко, за да изпълним както програмите, които бяха одобрени, така и да покрием част от очакванията на хората.

Имате ли проект, с който най-много се гордеете?

Честно казано аз си харесвам всеки проекти, които правим. Вероятно звучи клиширано, но е истина, защото всеки един от тези големи проекти е минал през главите ни, през ръцете ни и си харесваме всеки един от тях. Гордеем се с това, че имаме възможност да направим София по-хубав град. Смятам, че до голяма степен удоволствие носи факта, че всички ние, които живеем тук, можем да видим един хубав завършен проект на града - по-модерен и по-приветлив. Въпреки че това играе ролята на притегателна сила и вдига все повече очакванията на хората, ни стимулира да продължаваме да работим.

Реклама

Реклама