„Това са четири интернет сайта, които по наша преценка покриват, най-общо казано, по-голямата част от публиката в онлайн средата. В продължение на два месеца следихме в ежедневна база всички публикации на тези сайтове, които обхващат темата за малцинствата – етнически, сексуални, бежанци. В случая предимно етнически - роми и бежанци. "Топ новини" се намира от страната на добрите практики. Рядко се срещат сензационни заглавия и манипулации с цел привличане на публика. Подходът на "Топ новини" е обективен. Медията обръща сериозно внимание върху проблемите на малцинствата“, обясни Асен Величков от Центъра за развитие на медиите.
„В двата полюса са "Дневник" и "Блиц". Когато има някаква ситуация или събитие, свързано с ромската общност, добрата практика е да се отрази обективно и безпристрастно, без да се слага акцент върху етническата принадлежност. Например ако е станало престъпление не е задължително в заглавието с големи букви да пише „Циганин открадна...“. Тази лоша практика е най-често срещаната в „Блиц““, каза още анализаторът.
Марко Трошановски от Mladiinfointernational подчерта, че сензационните заглавия в статиите на „Блиц“ са 81% от съдържанието на интернет медията според мониторинга от последните два месеца.
„Мониторингът на четирите медии отчита, че приоритетно внимание се обръща на темите за етническите конфликти, анти-гей парадда, конфликтите между ромите и българското население. Този тип истории преобладават“, обясни Трошановски.
Сериозен проблем анализаторите откриват в отразяването на всички гледни точки или в случая гледната точка на мигрантите.
„В повечето случаи открихме, че медиите пишат много истории за мигрантите, но най-често не интервюират самите тях. Това означава, че картината за едно малцинство е представена от гледната точка на журналиста, но не се представя позицията на мигрантите. Това е лоша журналистическа практика. Някои журналисти пишат историите си в офиса, вместо да отидат на границата и да поговорят с бежанците. Просто така е по-лесно, но това понякога е манипулация“, каза още Трошановски.
„Офнюз“ има позиция на квалифицирана медия, но напоследък виждам, че те следват лоши журналистически практики. Бързи са, но понякога липсва достатъчно информация, липсва повече от един източник“, каза Гергана Куцева от Центъра за развитие на медиите.
Интересен е резултатът от най-често срещаните думи или глаголи в медиите за последните два месеца. Като ключови фрази преобладават думите „роми“, „цигани“ , „бежанец“, „протест“, „кражба“, „нелегални“, „гей“, обясниха анализаторите. Те подчертаха използването на определението „циганин“, вместо „ром“ като лоша журналистическа практика.
Основната цел на мониторинга е да обърне внимание на коректното представяне на проблемите с малцинствата в медиите, както и да повиши качеството на журналистическите материали. Анализаторите, извършили мониторинга подчертаха необходимостта от качествена информация и добри практики, имайки предвид факта, че медиите формират общественото мнение. Те акцентираха върху новинарски интернет сайтове, като обясниха, че в момента половината от обществото се информира именно онлайн.