Г-н Маджаров, разкажете ни какво представлява платформата „Уча се“?
Сайтът „Уча се“ е платформа с видеоуроци и упражнения, където учениците могат да научат всичко за училище на разбираем, лесен и забавен език. Видеоуроците следват учебната програма, като в рамките на десетина минути представят всичко най-важно.
Колко урока общо има сега в сайта?
Вече има над 4200 видеоурока. До момента те са изгледани над 11 млн. пъти. Регистрирани са над 300 хил. ученици, учители и родители. В момента в сайта са ангажирани над 40 човека.
Как Ви хрумна идеята?
Идеята ми хрумна, когато бях докторант в Белгия преди 3 години. Тогава покрай работата ми там, моята сестра ми се обаждаше от време на време и ме питаше за различни неща. Тя беше 11-и клас. Понякога успявах добре да й ги обясня, но друг път не успявах и тя ме питаше същите неща след десетина дни. И реших да й ги записвам във видеа, за да може да си ги гледа колкото пъти иска и когато прецени да си ги пуска отново, за да не ме занимава. Тя спря да ми се обажда повторно със същите въпроси и изкара една камара шестици. Нейните съученици също започнаха да ги ползват и започнаха да искат все повече видеа по различни предмети. Така започнах да публикувам видеата в един сайт, който беше много елементарен. В него започнаха да влизат все повече хора и да искат нови неща и така стана „Уча се“.
Как се прави един видеоматериал, колко време отнема подготовката на урока?
Един видеоурок се прави с учител, който изготвя план за урока и след това заедно с аниматорите работим върху него. Той представя материала по много интригуващ и интересен начин. Цялата работа по един урок е 20 часа.
Ще замени ли виртуалното учене традиционния метод на преподаване в училищата?
Няма да го замени, а ще го допълни и ще го направи много по-силен и смислен. Вместо учителите да разказват всеки час едни и същи факти, знанията могат да се получат от видеоуроци. Затова „Уча се“ вече се ползва в над 100 учебни заведения в страната, където учителите прожектират видеата в класните стаи и от време на време допълват материала. Това им спестява време в изготвянето на презентации и по този начин самите учители могат да бъдат много по-полезни на възпитаниците си с упътване и даването на съвети. А самите им часове стават по-интересни и резултатите на учениците са още по-добри.
Ползването на сайта става с много символичен абонамент, като за един месец се заплаща около 4 лева, а за година – 49,80 лева без ограничение в гледането на видеата.
Чрез платформата се променя начинът на учене и той се възприема много добре от учениците. Какво още трябва да се промени в българската образователна система?
Много неща трябва да се променят в образователната ни система. Едно то тях е начинът на финансиране на училищата, защото в момента те получават пари на базата на броя обучаващи се, а това трябва да става в зависимост от постигнатите резултати на децата. В едно училище дори да има 20 ученици, ако те са били в началото на много ниско ниво, но учителите им са ги стимулирали и са им дали знания, при което са постигнали високи резултати, то това училище е свършило чудесна работа. Ако пък в едно училище има 1000 ученици и те не са показали развитие, то тогава училището не им е помогнало. Трябва да се финансират учебните заведения, които правят промяна в живота на хората и подобряват образованието им.
Кои учебни предмети затрудняват най-много децата по Ваши наблюдения и по обратната връзка, която получавате от учениците?
Математиката, българският език и химията затрудняват повече децата по наши наблюдения. Учениците си мислят, че математиката е много трудна, защото понякога им е обяснявана много сложно, но тя не е. В българския език трудно се справят с правописа, като причината е, че по цял ден пишат на „шльокавица“. Химията според тях е много трудна и страшна, но тя също е много логична и сме я представили разбираемо. Учениците, които имат такива страхове, след като изгледат няколко урока на сайта, дори заобичват тези учебни предмети.
Споделяли ли са Ви ученици, че са преминали успешно държавните зрелостни изпити благодарение на уроците от „Уча се“?
Имаме споделени много истории от ученици, които не са плащали за частни уроци, преминали са зрелостните и кандидат-студентските изпити и след това са ги приели в специалности като медицина или друго, което са харесали. Те се подготвят понякога изцяло от сайта и това им е достатъчно, за да изкарат отлични оценки на изпитите.
Предстоят ли да се правят промени в сайта?
Всеки ден правим промени – добавяме нови видеа, подготвяме нови функционалности за самите ученици. Предстои да въведем функцията всеки ученик да може да направи по всеки един предмет така нареченият диагностичен тест, който в рамките на десетина минути да покаже къде са пропуските и къде са силните страни. Да кажем, че сега правите този диагностичен тест по математика за 3-и клас - системата веднага показва къде имате пропуски и ми изготвя план с видеа и упражнения, които аз трябва да направя през следващите седмици. След като запълня тези пропуски, отново се измерва напредъка на всеки ученик и реално така те знаят къде са слабостите им и на какво да наблегнат в подготовката за училище, за да изкарат отлични оценки.
Мислите ли да заминавате отново за чужбина?
Нямам никакво желание дори за разходка в чужбина (смее се). Толкова ми е хубаво тук и толкова много съм мечтал да се прибера, когато бях зад граница. Моята мечта беше да правя нещо смислено в България и я постигнах.