Работил е като конструктор в ЗИЕНО, бил е председател и зам. председател на Комитета за държавен и народен контрол, през периода 1999 г. -2007 г. е бил зам.- управител на “Титан БКС”.
Вие сте зам.-кмет по строителство и екология, повечето от направеното в ресора Ви е “видимо” за шуменци. В този смисъл кои са най-важните задачи, които трябва да бъдат завършени до края на мандата?
Ако някой зам.-кмет си върши работата с мисълта как в края на работния ден, на седмицата или на годината трябва да чуе ръкопляскания за това, което е направил, той просто е обречен. Но ако се огледа и види, че след него нещо се е променило в добрия смисъл на думата – това вече е друго.
Ако трябва да обобщаваме този период от 4 години бих могъл да кажа поредица от цифри. Но едва ли това е най-важното в момента, според мен има промяна в облика на Шумен в едно от нещата, които са най-тежки, изискват огромни усилия от десетки хора и десетки фирми. За които през тези години беше назряла необходимостта и най-важното – държавата предложи възможност да ги финансира.
Това е подмяната на инфраструктурата, тоест това, което е под земята и не се вижда, а ние всички 24 часа в денонощието и 365 дни в годината го ползваме. Това е водата на Шумен.
Имахме честта да работим в тази посока с много хора, на които аз като човек просто мога да кажа едно “Благодаря”. На проектантите, на строителите, на надзорите, на служителите в общината и в другите структури, които се налагаше да ни съдействат по изпълнението на инфраструктурните проекти. Това е най-сериозното, което трябва да ни радва като община.
Сега тепърва ще разберат много общини, които успяха да го направят или пък са в процес на изпълнение какви шансове ни дава това. Например само тези общини и области, които имат вече регистрирани ВиК асоциации и са сключили договор за управление на водите и експлоатация на мрежите с един оператор, ще могат оттук нататък да кандидатстват за пари по новата програма “Околна среда”.
Това е само пример, че сме работили по теми, които са били приоритет, изпълнявали сме и всички изисквания на Закона за водите, което дава шанс на Шумен да продължи развитието на водния сектор. А то ще продължи през довършването на пречиствателната станция за отпадни води и изграждане на станцията за питейни води.
Какво става с проекта за строежа й?
На експертен съвет в МРРБ бе одобрен окончателно идейният проект за изграждането й. Всъщност това е проектът на Общината, който преди година и половина тя бе възложила и приела. Има няколко допълнения към него, проектантът го коригира и оттук нататък МРРБ прие за сметка на своя бюджет да го възложи и да бъде проектиран на фаза работен проект. После с него ще се кандидатства за финансиране. Но всичко това е само при условие, че ние досега сме работили по водния сектор. Ето още един пример защо има значение един водопровод от „Тича” до Шумен да бъде паралелно сменен, а не само да искаме пречиствателна станция.
За последните 6 години по този водопровод от язовира до Шумен са предоставени около 50 млн. кубика вода. Загубата по тръбата е 60% от тази вода. Ако ние искаме водата да бъде не само чиста, но и цената й да е приемлива, трябва да продължат усилията и на следващия кметски екип и на общинския съвет в тази посока. Приоритетно, да не се спира нито темпото, нито да се променя посоката.
Какво трябва да се направи още?
В рамките на 1.5 -2 години да се направи работен проект на довеждащия водопровод – от язовира до площадката на бъдещата пречиствателна станция, която е досегашната помпена станция 1300, южно от Дивдядово. Второ – да се съдейства с каквото е необходимо на МРРБ, за да получим работната фаза на пречиствателната станция за питейни води. Да се довърши процедурата за площадката, тоест отчуждителните мероприятия за тези 32 дка, които са съседни на терена, за който говорим. На трето място ВиК да си актуализира проектите за помпените станции и да ги направи модерни. Трябват нови машини, нискоенергоемки и високоефективни.
Всеки ден трябва да се работи по тези въпроси, без изключение. Има договореност със сегашния министър на МРРБ тези елементи да станат част от общ проект, с който да се кандидатства за финансиране в Брюксел.
Решението ще бъде дали това да стане само с проекта за пречиствателната станция, или тя да остане в състава на общия проект. По думите на министър Павлова до 2 години ще бъдат готови възложените от МРРБ предпроектните проучвания в сектор “Води” за всяка област и те ще покажат на коя община какво й трябва.
Очаква се в края на 2017 г. министерството да започне да подготвя апликациите за финансиране на готовите проекти и най-рано през 2018 г. ще стартира строителството на някои от тях. Затова отсега говоря какво е времето, с което разполага общината. Хоризонтът е - до 2 години да има подготвени проекти и затова, каквото и да прави общината, цялото й внимание трябва да бъде насочено към водния сектор.
Водата в момента е първият приоритет, дори преди въздуха и почвата. За вода сега се предлагат средства, има набрана висока инерция. Дори някои обекти да закъсняват, не трябва да се спира. Европа си планира средствата, предоставя ги, който има възможност – се възползва.
По пътя на водата всеки елемент е важен. В този смисъл се очаква оскъпяването на водата да бъде около 16 ст. на литър. Ще пием много по-чиста и умерено по-скъпа вода.
Ще успеете ли в срок да завършите работата по втория етап на “Водния цикъл”?
Оптимист съм, че ще успеем до края на октомври да завършим изцяло Лот 2 и 3, тоест подмяната на ВиК мрежата и каналната помпена станция в кв. “Дивдядово”. Но пречиствателната станция за отпадни води в новата й част вероятно няма да бъде завършена на 100% и е много възможно дофинансирането й да бъде прехвърлено към новата оперативна програма “Околна среда”.
Изключено е това да стане с пари от бюджета на общината. По условията на управляващия орган, до 31 октомври трябва да са завършени всички дейности и да са направени всички плащания от Общината към изпълнителите. И документите да са представени в управляващия орган.
Ако не сме готови с някои от дейностите възможностите са две – едната е проектът да се фазира, тоест 31 октомври да стане една разделителна дата между всичко изпълнено дотогава, завършено и разплатено, а след това вече да се търсят възможности за довършването на строителството с пари от новата оперативна програма.
За другата възможност към момента не е редно да се говори, защото имаме действащи договори, по тях се работи на всички обекти и в ситуация на активно строителство не би трябвало да обсъждаме негативни варианти. Ние се надяваме основният обем и по пречиствателната станция да бъде изпълнен.
Общината дотук прави всичко, което зависи от нас да подпомага строителството и всички съпътстващи дейности. Само се надяваме да се намери разумно решение как да се довърши станцията.
А ако междувременно се смени ръководството на общината?
Вероятно ще се загубят месеци, докато се влезе в детайли, а те съвсем не са малки. Управлението на такива проекти става с капацитет, създаван с години. На нас ни трябваха 5 години след като беше завършена ИСПА-та, да проектираме отново една започната пречиствателна станция, за която се водеха и дела от държавата срещу строителите. Практически три години отидоха за проектиране и финансиране, и след това ни трябваха година и нещо да минат търговете и сега се опитваме от няколко месеца да строим активно. Което означава, че ако сега отново се спре този проект, вероятно ще отидат години за да се започне отначало. Защото принципът на всяка нова оперативна програма е да се кандидатства с нови проекти, с нови апликационни форми. А не ми се мисли, ако трябва този обект да му се прави Акт 10, тоест той да се замразява, консервира. Всичко се описва и финансово - предният път го правихме година и половина. Това са стотици страници и стотици чертежи.
Как ще се работи по новата програма “Региони в растеж”, по която община Шумен ще има възможност да усвои 26 млн. лв.?
Предстоят доста промени в работата по новата програма “Региони в растеж”. Общините ще трябва да създадат три нови звена, едното ще разработва проектите, другото ще ги подбира и подрежда по приоритети и трета структура ще оценява разработките и ще ги одобрява.
В този смисъл правомощията на общините ще са по-големи при подбора и управлението на проектите. Те ще имат по-голяма самостоятелност, но и по-голяма отговорност. Мисля, че това е продължение на започналата преди почти три години политика за увеличаване правомощията на общините по отношение на разработване, кандидатстване и управление на проекти.
В края на миналата година бяха представени две визии за бъдещето на Тежкия полк, беше обявено, че те ще бъдат обсъдени и ще се готви проект. Какво се случва?
Въобще не сме се отказали, защото няма нещо, от което сме се отказали. След 27 юли ще поискаме от архитектите да допълнят концепциите си и един състав от специалисти и общественици ще преценят какво от двете визии да бъде обединено в един проект. Общината ще си представи изискванията, междувременно ще бъде възложено и геодезическо заснемане на целия терен от 32 дка и ще се определи кои от обектите вътре да бъдат възложени за проектиране на идейна или работна фаза.
Това ще става на етапи, тъй като за този терен има още доста работа. Трябва да се изготви Подробен устройствен план, районът да бъде почистен, защото целият е обрасъл в храсталаци и треви. На места изобщо не може да се мине, станало е като гора. Сега можем да завършим с тези устройствени процедури, а парите за работни проекти за “Тежкия полк” ще бъдат заложени в следващия бюджет на общината. Средствата за него няма да са малко.
Догодина вече ще работят всички оперативни програми, ще има реални източници за финансиране.
А кога Шумен ще има нова спортна зала?
Има остра нужда от нея, но са необходими средства за етап довършване на предпроектните проучвания и работна фаза. Проектът е изготвен от арх. Валери Колев и аз мога само да му благодаря за това, че в последните 5-6 години той е най-активен в гилдията и непрекъснато напомня на общината, че има остра нужда от такава зала. Всички сме съгласни с това.
Причината в Шумен досега да я няма беше, че никоя от досега действащите оперативни програми не предлагаше средства за нови спортни обекти. Не случайно залите на Русе, Пловдив, Варна бяха изграждани със средства от държавния бюджет, а не по програмите. Не сме изтървали пари, защото просто не е имало такива.
Проектът на арх. Колев е залата да бъде на терена на бившия Колодрум. Има резон да се мисли, че теренът е подходящ, защото по-нататък би могло и стадионът да се ремонтира и да се свържат.
Макар, че личното ми разбиране е, че такъв модерен комплекс Шумен заслужава да има на Лагера. Само, че все още не можем да се разберем с Министерството на отбраната, въпреки че и преди 15 години, и преди 8 години, и сега го искаме този терен – тези 400 декара. Този прекрасен комуникативен терен би могъл да бъде комплекс за спортно-развлекателна дейност и с еднофамилни жилищни сгради. Но, както се казва, засега това е само възможност, нищо повече.
Как виждате развитието на Индустриалния парк в Шумен?
Винаги съм подкрепял тази идея на г-н Тончев, защото няма друг парк в България, който да е изграден с толкова съвременна инфраструктура и на такива цени да се продават терени.
Друг е въпросът, че очевидно липсват в нашия регион някои фактори, които биха заинтересовали инвеститорите. Единият от тях е, че няма бързи пътища. Неслучайно бизнесът преди няколко месеца поиска трилентов скоростен път, който да бъде изграден от Силистра до Лесово и границата с Турция, както и посторяването на нов мост над река Дунав.
Освен това, колкото по-бързо се довърши магистрала “Хемус”, толкова по-бързо в региона ни ще дойдат инвеститори. Сега знаете до София каква мъка е пътуването и колко часа трябват. Тоест единият проблем е комуникациите, другият е, че за региона на Шумен липсва съдействие от държавата. Има Агенции за малки и средни предприятия, за инвестиции, търговски аташета, които могат да представят предимствата на нашата Индустриална зона.
За да повдигнеш икономическото развитие на един град се изискват огромни усилия от всички, които живеят на тази територия - и от организациите и от стопанските камари и от патриотизма на хората. Ако нямат кураж местният бизнес и местната власт заедно да работят всяка година, всеки ден и всеки час, няма как на магия да се развива градът и да има перспективи, колкото и да пишем в десетки документи стратегии и планове. Иска се голяма доза местен патриотизъм от всички. Много по-голяма доза професионализъм и още по-голяма доза работа.
Бяхте номиниран от местните структури на БСП за кмет на Шумен, но отказахте да се кандидатирате за поста. Защо?
Защото смятам, че има по-подготвени от мен. Направих си отвод две седмици преди конференцията на БСП. Нека да кажем така – всички за момента на територията на един град или на едно село сме плод на цялата икономическа, социална, финансова среда. Когато чуете, че е започнала да се модернизира политическата система, тогава можем да очакваме, че в края на този процес ще се появят и други хора – с по-съвременно мислене, с повече кураж, със съзнанието, че трябва да се включат в състезанието за съвременно управление на един град.