Антоанета Цонева: За първи път имаме шанс изборният туризъм поне да бъде ограничен

18:25, 19 юни 15 25 Topnovini Автор: Topnovini
Антоанета Цонева е председател на Управителния съвет на Института за развитие на публичната среда. От института представиха анализ на публикуваните данни за промяната на настоящ адрес във всички общини. Бумът на регистрациите е до 25 април, когато започва да тече 6-месечният срок за уседналост за вота през октомври.

Г-жо Цонева, какво цели интересът към малките населени места от страна на т.нар. изборни туристи?

Промяна на изборния резултат при избора на кмет – това е категоричното ни заключение и не е някаква новост. Изборният туризъм по време на местни избори обикновено поразява малки населени места, защото ефектът е много силен. С много малко хора можеш да промениш изборния резултат. Вижда се от данните, които представихме, че основно фокусът на внимание е върху това къде са отишли изборните туристи, но важно е да знаем и откъде идват.

Потвърждава се хипотезата ми, че те идват основно от по-големите населени места в съответната община или област и се насочват към периферията и по-малките населени места. Всичко това обаче е формален процес, това не е реално преместване на хората - местните хора ще ги видят само в изборния ден. Става въпрос за организирана стратегия, защото това са и административни процедури - някой трябва да наруши административната процедура, след това трябва отново да се организира ресурс, за да подаде този човек заявление 14 дни преди изборния ден и чак тогава да гласува там. Тоест това изисква организация, логистика, фокусирано внимание – това не е стихиен процес. В този смисъл той действително представлява манипулация на изборите.

Имате ли достъп до данни откъде точно идват тези конкретни хора?

Не, защото става въпрос за лични данни. Информацията не е индивидуализирана, тя е само в бройки и числа.

Казвате „организиран процес“. От кого?

От тези които имат интерес да влияят върху изборния резултат. В някои от случаите това е самият кмет, който иска нов мандат, в други случаи това е конкуренцията, която иска да пребори опонентите си.

Кое има по-голяма тежест в този процес – интересите на местно ниво или на ниво партия?

На местно ниво – това са местни, локални организации. Възможно е на централно ниво изобщо да няма никаква инструкция, която да се следва. Знаете местните коалиции колко са пъстри и противоречиви. С това изобщо не изключвам, че партийните централи знаят за това, което се случва. Сега обаче имаме блестяща възможност с тази база данни да решим дали едни партии са по-заинтересовани от други. В момента всички могат да видят цялата картина.

Искам да подчертая, че за първи път имаме достъп да такава информация, тя е публична, форматите са отворени, и може да бъдат обработвани с всички цели. Така никой не може да се противопостави на решаването на проблема. Защото досега, дори и през 2011 г. и на частични избори, сме имали картина само на местните избухвания. Ние разбираме, че нещо някъде става през репортажи, журналистически разследвания, но това е само част от картината.

В момента имаме цялата картина, цялата карта, цялата страна, месец по месец, населено място по населено място. Никой не може да каже, че явлението е локализирано само там или тук, че го прави един или друг. Така че в момента на ход са вече институциите. Между другото именно те публикуваха данните – това е израз на добра воля. Действително МВР изиска от МРРБ ГРАО да публикува тази информация в този вид. Всъщност МВР в момента е натоварено с най-тежката задача да извърши тези проверки, да следи за честността на процеса. А това всъщност е начин за осъществяване на гражданския контрол.

Само ще ви върна на партиите – започнали сте анализ, всички ли го правят?

Не мога да кажа, че всички го правят, и не мога да го твърдя, при положение че не сме анализирали всички данни. Просто казваме, че не можем да установим тенденция, че една или друга партия е по-активна в този процес.

Защо се налага законовата промяна, с която се регламентират тези проверки, като видяхме че може да се случи и по сегашния закон – вече има и дерегистрирани във Видинско?

И в момента може да се интервенира, както виждаме във Видин с тези актове за кметове. Но ако влязат в сила и тези промени в Закона за гражданската регистрация, които сега са приети на първо четене, ще се улесни още повече процесът, защото ще бъде описан ред за дерегистрация. В момента точно такъв конкретен ред няма.

Затова комбинацията от тези данни, законодателните инициативи, знанието за това, какво се случва, трябва да бъде така комбинирано, че да стигне до някакво, ако не крайно решение- в смисъл всички туристи да не участват, то поне процесът да бъде ограничен. Тоест институциите да кажат: „Ние ще направим всичко, което е необходимо да ограничим процеса“ - за да може малко по малко да се възстановява крайно ерозиралото доверие в изборния процес. Не можеш да правиш избори, когато няма доверие. Каквито и да са правилата, избори се правят с доверие, за да бъде всеки сигурен, че това е резултатът, това пък оздравява доверието в институциите.

Защо точно Видин е начело на класацията?

Видин е районът, който винаги е бил много силно атакуван от престъпни стратегии по време на изборите – говорили сме многократно. Беден район, с много ниски социално-икономически показатели и изобщо не е случайно, че това се случва именно там.

Реклама

Реклама