Ботичели, „бащата“ на инфлуенсърката Венера

09:31, 02 май 23 / Свят Шрифт:

„Кичът  е вечен“ – отразяват ли истината тези думи на професор Иван Славов? Дали туристическата реклама с Венера на Ботичели не е просто един кич ? Къде изчезна добрият италиански вкус? Къде изчезна онзи „един процент вкус, без който 99 процента труд са само трогателно усилие?“

„Здравейте, аз съм Венера, на около трийсет години съм ... Е, може би малко по-голяма. Аз съм виртуален инфлуенсър. Ще ви заведа на пътешествие из Италия, ще ви разходя сред най-интересните й забележителности“, пише „Венера“ на Ботичели в своя профил @venereitalia23 в Инстаграм.

Източник: YouTube

Италианското министерство на туризма инвестира девет милиона евро в  кампанията, представяща Венера на ренесансовия художник Сандро Ботичели като инфлуенсърка.

Тази Венера кара велосипед близо до Колизеума в Рим, яде паста край езерото Комо и си прави селфита пред забележителностите на Италия. Снимките и видеоклиповете от кампанията могат да бъдат видени в редица градове и летища по света, но много от потребителите на социалните мрежи и изкуствоведите не са особено впечатлени от тази туристическа кампания.

Името на проекта „Open to Meraviglia„ представлява странна комбинация от английски и италиански думи и се превежда като „Отворена за чудеса“. Изкуствоведът Виторио Згарби, заместник-секретар на Министерството на културата, заявява пред портала „La Repubblica“, че наименованието на кампанията изобщо не му е ясно: „Не искам да споря с колегите си, но какво всъщност означава това наименование? На какъв език е написано? По-добре е все пак Венера да си остане гола, вместо да бъде облечена като Ферани“ (бел. автор – инфлуенсърката Киара Ферани).

Снимка: ЕПА/БГНЕС/Ettore Ferrari

Изкуствоведката Ливия Гаромерсини публично разкритикува кампанията: „Къде изчезна изкуството? Къде е истинската реклама в този хаос от клишета?“ Тя добавя, че кампанията омаловажава значението на културното наследство на страната по възможно най-вулгарния начин и поставя под въпрос етиката в използването на картината на Ботичели, която официално принадлежи на галерия „Уфици“ във Флоренция.

Социалните мрежи се пълнят със саркастични и подигравателни коментари по повод на проекта: „Ботичели се обръща в гроба...“ „Не я пускайте във Флоренция!“, „Ако можеше, „Венера“ на Ботичели щеше да се издигне отново от морската пяна и да се блъсне в черупката на мидата“.

Снимка: PIXABAY/sitoruiz

В разгорещените дискусии гневно се включи и кметът на Флоренция Дарио Нардела, възкликвайки: Ние се борим срещу търговската експлоатация, която осмива нашите съкровища, срещу престилките, показващи гениталиите на Давид или гротескните репродукции на шедьоври в глупави пози“.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Напишете коментар
Коментари: 1
1 Анонимен 11:45, 03 май 23

Съвременните условия предразполагат към представянето на културата по модерен начин, с цел тя да бъде съхранена, но рискът от омаскаряване е много голям. За жалост, мисля ,че италианците са постигнали значително лош резултат в това отношение.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама