„Тренд“: Високите цени са най-големият проблем за българите

09:49, 26 яну 22 / Общество 25 848 Шрифт:
Василена Йорданова

Високите цени са най-големият проблем за българите. Това показват данните от социологическо проучване на „Тренд“ по поръчка на вестник „24 часа“, посветено на нагласите спрямо основните институции, партии и актуални проблеми. 

Според 44% от анкетираните най-големият проблем пред България в момента са високите цени, като половината от българите смятат, че поскъпването на цените е с над 20%. На второ място остава пандемията от COVID-19 с 12%. На трето място се нарежда корупцията с 11%. По-надолу продължават да доминират социалните проблеми – повишаване на доходите, обедняването и здравеопазването. Повишаването на цените се явява основно предизвикателство пред новата власт. 

Изборите презареждат основните институции с доза доверие

Новият кабинет на Кирил Петков се ползва с подкрепата на 39% от всички запитани, като почти толкова (40%) са и тези, които са на противоположната позиция. Стойностите са напълно сходни с тези, с които започна и първото служебно правителство на Стефан Янев през май миналата година. Симпатизантите на „Продължаваме промяната“ почти единодушно изразяват подкрепа към кабинета, докато тези на БСП, „Има такъв народ“ и „Демократична България“ са по-колебливи – около две трети от тях дават положителна оценка, а около една пета отрицателна.

През втората половина на 2021 г. президентът Радев беше влязъл в тенденция на повишаване на отрицателните оценки за неговата работа. Това се дължеше най-вече на отговорността, която той носеше за служебното правителство. Неминуемо част от социалното недоволство спрямо властта, рефлектираше и върху оценките за работата на президента. Президентските избори през ноември успяха да презаредят в определена степен доверието към президента и да го възстановят на нива от преди назначаването на служебния кабинет. През януари положителната оценката за неговата работа е 49%, а отрицателната 36%.

Изборите за 47-то Народно събрание и успехът му в съставянето на правителство водят до ръст в подкрепата към парламента до 29%, а отрицателните оценки падат до 51%. През 2021 г. оценката за работата на парламента падна на критично ниски нива, най-вече заради невъзможността да излъчи кабинет. Положителните оценки се движиха около 15%, като дори през септември стигнаха до 12%. Отрицателните пък отбелязаха нива от 77%. 

Запазва се ситуацията от последните избори

Само два месеца след последните предсрочни парламентарни избори, електоралната картина е идентична с изборния резултат. „Продължаваме промяната“ е първа политическа сила с 26.4% от заявилите, че ще гласуват на евентуални избори. ГЕРБ остават близко до изборния си резултат с 22.3%. БСП и ДПС са сходни като резултат съответно с 11.5% и 10.9%. От агенцията правят уточнението, че проучването се провежда на територията на страната и не се отчита потенциалът на формациите от чужбина, което може да размести позициите на БСП и ДПС. Пета политическа сила остава „Има такъв народ“ с 8.1% от заявилите, че ще гласуват, а шести остават „Демократична България“ с 6.8%.

Регистриран е лек ръст при „Възраждане“ в сравнение с изборния им резултат, като партията се ползва с подкрепата на 5.9% от заявилите, че ще упражнят правото си на глас при нови избори. Под парламентарната бариера остават „Изправи се БГ! Ние идваме“ с 1.9% и ВМРО с 1.1%. 

Проучването на „Тренд“ е по поръчка на вестник „24 часа", посветено на нагласите на българите спрямо основните институции, партии и актуални проблеми. Изследването е реализирано в периода между 12 и 19 януари 2022 г. чрез пряко полустандартизирано интервю „лице в лице" чрез таблет сред 1004 души на възраст 18+. 

***

Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във FacebookInstagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама