Нова технология за етикети

15:00, 23 сеп 20 / Общество 25 1296 София Бояджиева
Снимка: Pixabay

Закупуването на големи количества хранителни продукти от магазините често води до изхвърлянето им в контейнера за боклук, вместо да се използват по предназначение - за консумация. Причините за това са най-различни: здравословни, прекомерно зареждане с бързо развалящи се продукти, както и кулинарни катастрофи, чиито резултати не стават за нищо. Много хора изхвърлят храна, когато ѝ изтече срокът на годност, което не винаги е добро решение. При правилно съхранение, продуктите могат да бъдат консумирани по-продължително време: с дни (хляб), със седмици (ябълки, чипс), с месеци (бисквити, зърнени закуски) и дори с години (сухи макарони, консерви), след изтекъл срок на годност. При взимането на решение дали един продукт е годен за ядене най-често се използват сетивата. Установяваме дали мирише добре, дали изглежда добре, дали му е променен цветът. Въпреки тези сравнително сигурни подходи, температурата остава основният показател за промяната на хранителните продукти. Затова новата компания "Мимика" (Mimica), базирана в Лондон, е разработила етикети, реагиращи на температурни промени.

Етикетите на Мимика служат като индикатори за свежест и могат да се поставят като стикер върху храна или капачка на бутилка. Етикетът съдържа биореагиращ гел, който реагира със същата скорост, с която определената храна се разваля. Доктор Джорджия Рачи, ръководител на научните изследвания в Мимика, обяснява, че конструкцията на индикатора е сравнително проста. Неравна повърхност е покрита с гел, към която се добавя активатор, реагиращ с него и разграждащ структурата му, превръщайки го от твърд в течен. По такъв начин при докосване на етикета, когато храната е свежа - той е гладък, а при развалена храна се усещат неравностите. Лявата страна на етикета е винаги гладка и дава възможност за сравнение, за да сме сигурни какво е усещането на индикатора при свежа храна.

Гелът е направен от хидроколоиден полимер, базиран на полизахарид и може да се калибрира според съставките на продукта, за да съвпада със скоростта на разваляне на определената храна. Освен това гелът реагира на температурата, разграждайки се по-бързо при съхранение в стайна температура, в сравнение с продукт оставен в хладилника. Една от причините, поради които сроковете за годност са толкова кратки, е че хранителните фирми предполагат най-лошия вариант на съхранение на продукта. Мимика предлага по-точна алтернатива, която взема предвид къде и как се държи хранителният продукт.

Идеята за реагиращи на температурата етикети, не е нова. През 2017 г. хранителната верига във Великобритания "Сейнсбърис", пуска на пазара етикети за шунка, които си променят цвета от жълто до лилаво, след отварянето на продукта и реагират при температурни изменения. Въпреки това, индикаторите на Мимика се отличават с това, че са осезаеми чрез допир. Идеята се ражда докато Солвейга Пакстете, основателят на компанията, работи върху проект за хора с увредено зрение, чиято цел е намаляването на нарастващите нива на диабет и наднормено тегло при тях. Проблемът, точно как човек с подобно увреждане може да разбира кога определени продукти не са годни за консумиране, е довел до посоката на развитие на Мимика, свързана с етикетите. Чрез новия продукт не само хората с увредено зрение биха могли да подобрят начина си на живот, но и всички други могат да получат по-точна и вярна информация за свежестта на продуктите си.

Всеки етикет е за еднократна употреба, но може да се рециклира и струва само едно английско пени. Такава цена е не само е добра инвестиция за потребителя, но е и невероятен шанс за компаниите да намалят драстично хранителния си отпадък.

За в бъдеще подобен продукт би могъл да се използва както в медицината, така и в козметиката. Засега производителят на млечни продукти датско-шведската "Арла" (Arla) е подписал договор с Мимика и след няколко месеца ще бъдат пуснати на европейския пазар продукти с въпросните етикети. Благодарение на финансирането от частни инвеститори и държавни субсидии, малката лондонска компания вече е стигнала до първото производство на капачки за бутилки на сокове, които ще бъдат разпространени в хранителните магазини в Европа. Те ще са на пазара до края на 2020 г.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашия коментар беше успешно пуликуван!
Ключови думи