Учени откриха фосили от "братовчед" на Тиранозавър рекс

11:20, 22 фев 19 / Любопитно 25 1067 Шрифт:

Специалисти откриха фосили от динозавър, който е "братовчед" на Тиранозавър рекс и е с по-малки от неговите размери, съобщи Франс прес, цитирана от БТА.

Находката дава възможност да се разбере по-добре кога и как Тиранозавър рекс е стигнал до върха на хранителната верига. Новооткритият вид тиранозаври имали малки предни крайници.

"Благодарение на изключително силната си захапка, стереоскопичното си зрение и огромните си размери, тиранозаврите доминирали 15 милиона години до края на кредата, но това невинаги е било така", заяви палеонтоложката Линдзи Зано от Природонаучния музей на Северна Каролина.

Първите примитивни тиранозаври се появили преди около 150 милиона години през юрския период и ръстът им едва надвишавал човешкия. "През кредата преди около 81 милиона години тиранозаврите в Северна Америка се превърнали в онези емблематични големи хищници, които познаваме", уточниха авторите на изследването. Досега не бяха открити фосили, които да позволят на учените да разберат колко време е било нужно на тиранозаврите, за да може от актьори с второстепенни роли в екосистемата да се превърнат в опасни хищници на върха на хранителната верига. "Сега вече знаем, че са им били нужни най-малко 15 милиона години", отбеляза Зано.

Новият вид тиранозаври е кръстен Moros intrepidus. Срещал се е преди около 96 милиона години на днешната територия на щата Юта. Според учените, въпросният екземпляр бил на 7 години. Той тежал 78 кг и бил висок 1,20 метра, т.е. имал размерите на малък елен. "M. intrepidus бил бърз като светкавица и вероятно е ловувал плячка с по-малки от неговите размери", поясни Зано.

Резултатите от изследването са публикувани в Communications Biology.