Нов ДНК метод може да поправи 89% от всички генетични дефекти

19:40, 23 окт 19 / Култура 25 2099 Шрифт:

Нов метод в генетичното модифициране може да поправи и заличи завинаги 89% от всички генетични дефекти, твърдят американски учени, цитирани от BBC и bTV.

Технологията с име „Основна редакция“ успява абсолютно точно да пренапише човешкия генетичен код така, че да бъдат елиминирани голяма част от генетично наследените болести и проблеми. До момента „Основната редакция“ е използвана само в лабораторни условия, но успешно е поправила мутации като сърповидно клетъчна анемия.

Учените са категорични, че новият метод в генетичното модифициране може да се приложи за много болести и дефекти, но проучването тепърва започва.

В материал, публикуван в списание „Nature“, екипът учени обяснява как точно работи „Основната редакция“. Методът локализира, подменя или напълно изтрива части от нашето ДНК. Екипът дава сравнение със съвременен компютърен процесор, който обработва текст.

Технологията използва лабораторно създаден генетичен код, който има двойна цел – да помогне за откриването на тази специфична част от ДНК-то и да поправи и подмени „грешките“ в генетичния ни код. Този код се комбинира със специален ензим, който буквално копира новата информация върху нашето ДНК.

Методът е разработен от учени в Харвард и MIT. Съществуват около 75 хил. различни мутации на части от ДНК, които могат да причинят болести. Според екипа „Основната редакция“ потеницално може да излекува 89% от тях.

Генетичното модифициране може да звучи като научна фантастика, но подобни методи вече правят революция в съвременната медицина. Въпреки това те поставят много морални и етични въпроси. Преди време стана ясно, че учени са създали първите генно модифицирани човешки бебета, които не могат да се заразят с вируса на ХИВ и да развият СПИН.