Етнограф възкресява стари техники за изписване на яйца с восък
15:58, 29 апр 16 / Любопитно
25
923
Шрифт:
Независимо от многообразието на бои и декорации, които се предлагат в магазините, мнозина прибягват и до старите техники, възкресени от миналото благодарение на умели творци. Една такава възродителка на традицията е етнографът Светла Ракшиева, която изписва красиви великденски яйца по стара технология с восък.
Майсторката работи със специална писалка и чист пчелен восък, който си купува от пчеларите на пазара. Технологията не е сложна, но изисква уверена ръка и богато въображение. В писалката се поставя малко парченце восък, писецът се нагрява на пламъка на свещ и когато пчелният продукт се втечни достатъчно, с него се рисува върху яйцето.
След като се нарисуват фигурите, яйцето се потапя в оцет и след това се боядисва. Следващата стъпка е да се отстранят восъчните остатъци и така на тяхно място остават белите линии на рисунките.
За да стане боядисването красиво и равномерно, яйцата предварително трябва да се измият, за да се отстранят от тях всякакви неравности, както и червените печати, съветва майсторката. Тя избира да мие яйцата не с химически препарат, а с помощта на дървесна пепел.
Ракшиева използва обикновена боя за яйца, като предпочита конкретна немска марка. Много е важно рисуването да става в помещение с нормална температура, защото, ако е студено, восъкът не хваща, а пък в случай, че е много горещо, восъкът буквално се разтича и рисунъкът не става прецизен.
За разлика от украинската традиция за украса на яйца, в която се наслагват по 8 цвята, в България многоцветието се ограничава до 4 багри, и то само във велинградската технология, обяснява етнографът. Велинградчани най-напред си боядисвали яйцата в жълто с отвара от луковичките на синчец, след това шарели върху тях допълнително, после в оранжево и накрая в тъмночервено. Това не се прави в другите стари "школи" за писани яйца - Самоков и Ихтиман. Българският начин за правене на т.нар. бели яйца с восъчни рисунки обаче е уникален, твърди майсторката.
Особено красиви стават разноцветните яйца. След изписването с восък яйцето най-напред се потапя в жълта боя. Оставя се да изсъхне много добре. След това с писалката с восък се покриват плътно всички полета, които трябва да се запазят в жълт цвят. После се топи в оранжевата боя, оставя са да изсъхне и пак се покриват с восък участъците, където искаме да е оранжево. След това яйцето се потапя в червената боя и пак се оставя да изсъхне. Накрая се снема восъкът и се получава 4-цветно яйце в бяло, жълто, оранжево и червено.
"Опитвам се да се придържам към традиционните български орнаменти. Тази техника се е запазила жива и до днес в района около Велинград, в Чепинската котловина, както и от другата страна на Рила, в Ихтиманско, Момина клисура, Долна баня, а също и в Етрополе", споделя Ракшиева. Тя не крие, че се занимава с изписването на яйца, защото й е много интересно. За нея това е като фантастична игра, която пренася позабравената традиция на старите майстори в наше време.
Тя е убедена, че е много по-добре сами да си нарисуваме яйцата, колкото и абстрактно и "нехудожествено" да стане това, вместо да ги облепяме с ваденки или да използваме други клиширани начини. Всеки може да опита и да създаде сам своето шарено яйце, воден от вдъхновението на празника и светлината на Възкресението.
Добави коментар