Нови 50 млн. лв. ще отидат за тел. 112

14:48, 15 апр 16 / Политика 25 298 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini
За да се оправят проблемите с тел. 112 ще са необходими нови 50-60 млн. лв, пресметнаха от БСП. Те питаха вицепремиера и министър на вътрешните работи Румяна Бъчварова за проблемите със спешния телефон на парламентарния контрол.

Бъчварова обясни, че системата на телефон 112 е изградена с инвестиция от 50 млн. лева и е стартирала работа през септември 2008 година с включена двугодишна поддръжка. След изтичане на гаранционния период поддръжката се извършва от фирма избрана по Закона за обществените поръчки и в края на 2012 година е извършен одит на състоянието на системата, който е регистрирал редица проблеми. Те не били отстранени въпреки сключените договори за извънгаранционна поддръжка.

Според Бъчварова, за да се гарантира безпроблемната поддръжка на системата, е необходимо съществуващи модули да бъдат подменени с нови модели. „Освен техника, съществува и сериозен проблем със софтуера, тъй като производителят не съществува като самостоятелна компания. Фирмата вече е закупена преди няколко години и е спряла поддръжката на софтуерния продукт, който използва националната система 112“, уточни вътрешният министър.

Въпреки липсата на детайлна техническа информация, с вътрешен ресурс на МВР бил извършен анализ на проблемите и били разработени технически решения, които успешно приложили. Така от 2016 година не е имало прекъсвания или забавяния на системата. Тя посочи, че се работи по начините за финансиране по европейски и национални проекти. Подготвя се техническо задание за нова единна система за повикване, която да включва по адекватни изисквания.

„Пред нас остава и предизвикателството, с което ще се съобразим да направим достъпна услугата за спешни повиквания за максимален брой хора“, увери тя.

От своя страна зам.-председателят на парламентарната група на левицата Атанас Мерджанов заяви, че няма как да са доволни от този отговор. „Вие казахте само, че е необходима нова обществена поръчка и нови 50-60 милиона лева. Очевидно за това става въпрос, иначе как да си обясня факта, че преди една година е проведена обществена поръчка, спечелен е конкурс, след подписване на договора със съответната фирма и тогава започва големият проблем, защото системата започва да се поддържа не от специалистите на фирмата“, обясни Мерджанов.

От БСП изразиха съгласие, че развитието предполага нови модели хардуер и софтуер, но системата не работи и подчертаха, че има над 100 случая, в които са фиксирани забавена реакция и отказ при сигнали на бедстващи граждани.

Все пак Бъчварова увери, че договорът с фирмата, която през миналата година е спечелила обществената поръчка, няма да бъде сключен, защото са изключително недоволни от качеството на работата и.

„1,8 млн. лв. на година за нещо, което не може да бъде поддържано, за нещо по което не са платени лицензионните такси, за абсолютно безхаберие по отношение на поддръжката установена още през 2012 година. В рамките на 20 000 лева ние успяхме да стабилизираме системата в последните месеци“, похвали се Румяна Бъчварова.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама