Как да оцелеем в работата и да останем щастливи

08:30, 16 авг 18 / Любопитно 25 718 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini

Работата почти винаги е съпроводена от стрес, но ако се следват някои прости правила, това натоварване може да бъде значително намалено или съвсем отстранено. Би Би Си събра препоръки от психолози, социолози и други специалисти за това как да се избегне „прегарянето“ и да се чувства човек щастлив на работното си място, пише БГНЕС.

1. Разделяйте работата от живота. Дори и в мислите си

Мисленето за работата предизвиква неврози, които влияят лошо на работата. Тази очевидна за много хора закономерност сега вече е потвърдена от науката въз основа на теорията на границите – дисциплини, изучаващи отношението на човека към пространството и времето, които той смята за свои собствени. 

Ако проверявате пощата, идвайки си вкъщи след работа или в почивните дни, има риск да развиете невроза. Това е доказано при различни работи. Освен това дори само мисълта за това какво може да е влязло в служебната ви поща, се подлагате на същия риск и вероятно подлагате на него и близките си. 

Учените вече доказаха, че стресът на работното място е пренасянето вкъщи на свързани с работата въпроси се отразяват на семейните отношения, само че в ново изследване се говори, че за да изпитвате този ефект, не е необходимо да работите у дома, а дори само да мислите за работата. Проверката на служебната електронна поща в личното време е едно от нещата, които са на пресечната точка между личното и работното.

2. Не мислете за заплатата, наслаждавайте се на работния процес

Работата заради възнаграждението в пари е малко продуктивна, смятат учените. Те доказват, че мисълта за възнаграждението в края на сложен и дълъг труд – например мисълта за заплатата в края на месеца – не мотивира човек. Мотивацията се променя в зависимост от това как се променя силата на асоциация между действията и определените от това резултати. Тоест работата предизвиква вътрешна мотивация тогава, когато тя се възприема като самоцел, обясняват специалистите. 

Колкото по-рано човек получи награда, толкова по-очевидна за него става връзката между работния процес и удоволствието от получаване на награда или заплащане, в резултат на което се увеличава вътрешната мотивация.

3. Изолирайте се от информационния шум

Включвайки служебния компютър, човек веднага попада едновременно в няколко комуникационни среди. Всяка информация достига до нас по различни канали, изисквайки от нас реакция. Този ефект на информационния шум води до това, че в резултат ние се разсейваме и губим в безцелно блуждаене в социалните мрежи поне по няколко часа от деня. Освен това се увеличава и работният стрес. 

Най-популярната мярка за решаване на проблема е регулирането на информационната среда в офиса, но проблемът по-скоро е в биологичното устройство на човек. Когато човек споделя информацията със себе си, а именно в това се състои голяма част от нашата активност в социалните мрежи, у него се активира изработването на допамин. Именно поради това в моментите, когато в работата от нас се изисква концентрация или просто ни е трудно, ние мислим за социалните мрежи, бъркаме в джоба си за телефона и продуктивността спада. 

Да се изолираме от информационния шум може с няколко прости способа – задачите да се решават не едновременно, а поред; да се правят неголеми прекъсвания в работата и да се фокусираме върху дишането, ставайки от компютъра, и да изключваме излишните приложения от телефона си преди началото на работния ден.

4. Не бъдете работохолик

Ако ви се струва, че сте незаменим, следващият етап е нервен срив, смятат учените. Като цяло работохолиците обичат всичко. Ако човек много работи и постига много, той е успешен. За някои хора етикетът, че са работохолици е почитане. Но има и хора, които поставят работата над всичко – отношения, здраве, впечатления и почивка. Цената, която те плащат за успеха, е твърде висока. Важно е да се разбере, че не всеки човек, който много работи, е работохолик, казва психотерапевт. Работохолизмът се определя не с това, колко часове прекарваме в работа, а с това, какво се случва в главата. 

За да разберете дали сте работохолик, отговорете на следните въпроси. Ако голяма част от отговорите е положителна, вероятно трябва да се замислите.

Мислите ли как да си освободите време за работа?
Често ли прекарвате повече време в работата, отколкото сте се готвили?
Работите ли, за да не чувствате вина, безпокойство, безпомощност и депресия и това да ви помага?
Ако ви забранят да работите, изпадате ли в потиснато настроение?

5. Общувайте с колегите, за да избегнете депресия

Депресията е един от най-разпространените психологически недъзи. Депресията на работното място също е разпространена. Психолози в САЩ оценяват икономическите загуби заради депресия на работното място на служителите на 44 млрд. долара годишно. Голяма част от тези загуби се обяснява не с отсъствието на хората от офисите поради депресия, а от т. нар. показност – хората отиват в офиса независимо от депресията и работят далеч не с пълни сили. 

Разбира се, главни не са абстрактните числа на финансовите загуби и абстрактните понятия за демонстриране на показност, а това, че стотици милиони души в целия свят работят въпреки депресията, страдайки от това. Освен това в условията на офиса се смята за неприлично да се говори за психологическото състояние, а ако стане ясно, че човек има диагноза за депресия, към него започват да се отнасят с подозрение. В работните колективи все още съществува табу за разговори за психическото здраве.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама