Държавата въвежда стандарт за развитието на бебета

10:25, 08 мар 17 25 215 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini

Служебното правителство възнамерява да приеме Наредба за стандартите за ранно детско развитие, предаде репортер на БГНЕС.

“В стандартите е заложена идеята за относителната универсалност в закономерностите на детското развитие, като едновременно с това се отчитат индивидуалните различия между децата”, става ясно от мотивите към Наредбата.

Приложенията към наредбата, съдържат резултатите от многогодишния труд на екип от експерти, с научен и практичен труд в сферата на педиатричната и педагогическата практика, провели редица проучвания и съдържат показатели за развитие, възпитание и образование на децата в ранна детска възраст.

Експертите разделят в четири области стандартите, които всяко бебе – от раждането си до достигането на 3-годишна възраст трябва да покрива.

Така например в област “Здраве, физическо и двигателно развитие” – 12-месечно дете трябва да може бързо да се предвижва чрез пълзене, да се изправя на крака и да ходи, водено за ръце. На две години детето трябва да може да се качва по стълби и да слиза като се придържа, а на три години вече свободно трябва да може да се качва и слиза по стълби, да тича, а с помощ да се подрежда в редица, колона и кръг.

Според стандартите в област “Познавателно развитие” – дете на една година трябва да може да разпознава различията между познати и непознати лица, на две години детето трябва да може да имитира и повтаря действия и думи на възрастни, а на три години да може да прави разлика между неодушевени и одушевени обекти от един вид, например - играчка насекомо и истинско насекомо.

При стандартите в област “Личностно-емоционално и социално развитие” – нормално за едногодишно дете е да опознава различни предмети чрез поставяне в устата, разбира, че името му се отнася само до него и по погледа на родителя може да разбере дали е постъпило правилно. На две години детето трябва да знае името си, да играе с друго дете, да развива по-осъзнати отношения на доверие и сътрудничество с възрастните. На три години детето трябва да може да назовава възрастта си и името си, да изразява с думи и жестове привързаност и обич към родителите, да се съобразява с приети правила на общуване и поведение.

Стандартите за “Езиково и комуникативно развитие” предвиждат едногодишните да могат да дават “целувка” и да прави “здрасти”, както и да прави опити да повтаря прости срички, когато възрастния ги произнася бавно и разчленено и да започва да артикулира различни срички като “ма-ма”, “та-та”. На две години детето трябва да има активен речник, който да съдържа няколко десетки думи – съществителни, прилагателни, глаголи, някои местоимения, наречия и частици. На три години детето вече трябва да може да използва прости изречение.

Най-ранните преживявания на децата формират основата за всеки по-нататъшен досег с образованието. Ако в ранна възраст се положат здрави основи, обучението на по-късен етап е по-ефективно и е по-вероятно то да продължи през целия живот, като се намалява рискът от преждевременно напускане на училище, увеличава се равнопоставеността, що се отнася до учебните резултати, и се намалява цената, която обществото плаща под формата на изгубен талант и на публични разходи за социалната система, за системата на здравеопазването и дори за правосъдната система, става ясно още от мотивите, с които се предлага на правителството да приеме въвеждането на държавен стандарт за бебетата. 

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама