Елена Иванова: България да излезе от списъка на алтернативните дестинации и да влезе в този на предпочитаните

08:16, 29 апр 16 25 Topnovini Автор: Topnovini
Елена Иванова е хотелиер, председател на Управителния съвет на Съюза на собствениците – Слънчев бряг и зам.-председател на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация. Завършила е „Международни икономически отношения” в УНСС – София и “Корпоративни финанси” в Пловдивския университет. От 2002 г. тя е в основата на активна обществена дейност, свързана с развитието на туризма и туристическата индустрия, не само на територията на Слънчев бряг, а и в национален мащаб.

Г-жо Иванова, как са нещата за Великден в Слънчев бряг. Колко хотела работят за празника и откъде са туристите?

Не са много работещите хотели – около десетина-петнайсет. Останалите ще отворят към 15 май. По традиция, най-много туристи ще празнуват Великден в курорта от Румъния и България. От други държави почти няма гости, тъй като по това време няма и чартърни полети. Затова и повечето хотели не отварят, защото след празника те трябва да стоят празни 15-20 дни до началото на лятото.

Ще се оправдаят ли прогнозите за значителен ръст на туристопотока за този сезон? Руснаците завръщат ли се?

Много се говори в момента колко силен сезон се очаква. И ние считаме, че сезонът ще е по-добър от предходния, защото миналата година беше доста слаб. Но на този етап резервациите не показват 30-40-50 % завишение от който и да било пазар. Да, има раздвижване на пазарите, но някакви огромни туристопотоци от Русия – такова нещо на този етап по резервации не виждаме. Това е първото. Второ, вчера имах разговор с представител на един от големите западни туроператори. Той ми каза нещо, което много ме впечатли и е абсолютно прав – че ние трябва да се стремим България да излезе от списъка на алтернативните дестинации и да влезе в този на предпочитаните. Тази година се очаква по-добър сезон не защото България е по-добра дестинация за туристите, а защото обстановката е такава, че работи в полза на страната. Т.е. тези туристи по принцип предпочитат друга дестинация, която в момента е рискова, не е желателно да я посещават и затова ползват България като алтернатива. Това мнение много ме впечатли, защото наистина е така.

Очакванията за по-силен сезон ще доведат ли до ръст на цените в курортния комплекс?

Не бих казала, защото цените са договорени миналата година. Договорите за 2016 г. са подписани през 2015 г. и няма как да има промяна на цените. А когато сезонът е силен, обикновено базата се пълни с договорени контингенти от различните пазари, така че трудно би се стигнало до увеличени цени и на свободния пазар, защото не знам дали такъв ще има през тази година.

Все повече се говори за липсата на квалифицирани кадри в туризма. В Слънчев бряг чувства ли се сериозен дефицит на работници за предстоящия сезон и в кои професии?

Ами в най-големия комплекс липсата е най-голяма. Логично е да е така, тъй като тук има най-много и най-големи хотели, ресторанти, заведения. И да – липсата на кадри наистина е най-голяма в Слънчев бряг. Много е тъжно, но е факт, че от година на година квалифицираните кадри изчезват все повече. Не знам дали се отказват да работят в туризма, дали заминават да работят в чужбина, дали защото базата е доста голяма и вече не могат да я покрият, но гладът за квалифицирани кадри е много сериозен. Поради това ние запълваме с неквалифицирани, което със сигурност не води до повишаване качеството на продукта. Така че трябва много сериозно да се замислим за източниците на кадри изобщо по Черноморието. Защото ако продължим така, няма да стигнем до нищо добро.

Като казвате източници за квалифицирани кадри, имате предвид да се наемат чужденци вероятно?

Източниците са няколко, но включително и това. Защото много добре знаем, че обслужващият персонал, ако не в целия свят, то в Европа е предимно от азиатските страни, конкретно от Филипините. При положение че в утвърдени европейски страни имат начини да допуснат да работят филипинци, азиатци и други такива, които очевидно им вършат добра работа, аз не мога да разбера защо в България това не се случва. Уж сме европейска държава, а тези хора не могат да влязат да работят тука. Нека да се поучим от опита на по-европейските от нас държави, да видим какво правят те и да вземем да направим нещо по-гъвкаво и по-различно.

Другият източник, който също е много сериозен резерв, това са нашите студенти, учащи. Всички знаем, че нашето висше образование е толкова неактуално и толкова неконкурентоспособно, защото го караме на една теория, която е от много години назад и нищо не се е променило и никаква практика. Всички утвърдени университети по света правят от порядъка на 4-5-6-месечни практики, минимум по две по време на следването на един студент. Ние такива дълги практики нямаме. А това е ресурсът, защото първо тези хора ще видят действително що е то туризъм, няма да разчитат само на теория и като ходят да работят да не знаят за какво иде реч и да не са виждали жив турист. И второ – българската индустрия ще усети едно сериозно рамо от нашите вузове и училища.

А каква е според вас причината все по-малко квалифицирани българи да се наемат през лятото в туризма, само размерът на заплатите ли?

Понеже за тези заплати се говори много, аз си направих труда да проуча какво е заплащането в най-различни сектори в нашата икономика в цялата страна. Оказа се, че във вътрешността на страната има заплати от порядъка на 350-400 лв. И при това те не са придружени със заплащане на пътни разноски и изхранване на работниците. Искам да ви кажа, че в българския туризъм такива заплати няма. Дори общите работници, които са без образование, получават по 450-500 лв. Наред със заплатата и осигуровките ние му плащаме 100 % транспортните разходи, независимо че картата му може да е от порядъка на 180-190 лв. на месец. При това го настаняваме да спи тук при едни доста прилични условия, а на всичкото отгоре му е осигурена и храната. Така че това е някакъв мит, че заплатите в българския туризъм са ниски.

Да, очевидно има и хора, които идват на морето с „голямата кошница“ да изкарат няколко хиляди за 3-4 месеца. Е няма как да стане това. Нека да огледаме какво е нивото на заплащане в България изобщо. Ние сравняваме мениджърски позиции в други сектори на икономиката с неквалифицирани позиции в туризма. Е няма как да стане. Камериерка в Слънчев бряг получава от порядъка на 500-550 лв., при положение че във вътрешността все още има заплата 350 лв. Така че според мен не заплатите са причината, а очакванията на хората са доста високи и не се покриват. Някои очакват да дойдат на работа и да почиват през ден, за да могат да ходят на плаж. Ами ние на почивка ли ги взимаме тези хора, или на работа. Други очакват заплати от порядъка на 2-3 хил. лв., които не знам точно откъде трябва да дойдат. Проблемът е в разминаването между очакване и реалност.

Добре, но според вас филипинци и други азиатци биха ли дошли у нас да работят за 500-600 лв. заплата?

Да, биха дошли и ще ви кажа защо. Защото ние при нас ги настаняваме, а не както в другите европейски държави да си търсят квартири. След това отиват да работя в зимните курорти, където също биват настанявани. Т.е. този човек няма да има разходи, защото му са осигурени храната и спането.

Тази година морските плажове преминаха от регионалното министерство към това на туризма. Сега ще бъде въведена и категоризация на плажовете. Според вас това за добро ли ще е или не?

Честно казано, дали ще бъде за добро не зависи от това дали ще има категоризация, а в каква степен се изпълнява и следва нормативната уредба и преди това колко добре е измислена. Защото и сега имаме категоризация на обектите. Но какво се оказва - хотели с еднаква категоризация, примерно с по 4 звезди, ако влезете в единия и после в другия, ще видите колко е огромна разликата и си казвате „как е възможно“. Възможно е, защото се прави не по начина, по който трябва. Или другата недомислица – колегите в Слънчев бряг имат доста сериозни притеснения и инициативи за промяна на наредбата – например не може да бъде категоризиран с каквато и да било категория хотел, който няма асансьор. И се обажда колега, който е с приватизиран хотел, т.е. със стара конструкция отпреди много години, сградата е ниска 2-3-етажна постройка, и той казва, че е ходил в Общината и не може по никакъв начин да направи асансьор, защото конструктивно не е възможно. Този човек, тъй като няма да има категоризация, е притеснен, че не може да си отвори обекта и че няма право да работи. Ето недомислицата. Значи никой не се сеща, че старите реновирани хотели не могат да имат асансьор.

Друга аномалия – заредени минибарове в хотели „ол инклузив“, и никой от туристите не консумира от тях, защото на него му е безплатно на бара, в хола и т.н. И в един момент ние зареждаме една стока, която в края на сезона изхвърляме, защото няма какво да я правим. И влагаме едни пари, които, както казва един колега – инвестирах 15 хил. и спечелих 300 лв. на края на сезона.

Ако същите недомислици се направят и по отношение на плажовете, няма какво да очакваме по-добро.

Какво е положението с незаконните обекти в Слънчев бряг тази година. Постигнато ли е някакво разбирателство кой да ги разчисти – общината или държавата?

Пак всеки си прехвърля топката. И единия и другия казват „не мога, сезонът започва и вече не можем заради туристите“. Това нещо се повтаря не от миналата година, ами вече 15 години. Тя схемата е вече добре позната и те затова не се притесняват и незаконните. Правят си обектите в последния момент, когато вече няма кой да ги събори, защото знаят, че пред туристите няма да правим циркове. Ей това е цялата работа. Само се обещава как ще се махат, чакаме и нищо не се случва.

В последните дни много коментари предизвикаха предложенията за новото туристическо лого на България. На вас лично харесват ли ви и като цяло какво значение има за имиджа на страната в света вида на логото. То спомага ли по някакъв начин за привличането на повече туристи от чужбина?

Моето лично мнение е, че малко повече време отделихме за това лого не само тази година, но още тогава, когато се изсипаха към 2 млн. лв. за предишното лого. Малко повече енергия хвърляме там, където не е необходима. Много сте прав във въпроси си какво толкова голямо значение има. Не знам защо някои хора смятат, че именно логото е това, което ни прави утвърдена, престижна туристическа дестинация. Да, логото е нещо запомнящо се, някаква емблема, знак и т.н. Обаче аз никога не си избирам почивката по логото на някоя туристическа дестинация. Там, където съм ходила досега, даже не знам кое им е логото. Не мога да разбера защо не си решаваме толкова сериозните, наболели въпроси, а се занимаваме с такива бюрократщини.

От тези последните шест лога, които най-много се обсъждаха, честно казано, не бях с нещо впечатлена чак толкова, нещо да ме грабне и да кажа „да, това е, много добре изглежда“. Опитаха се да ни убедят в някои разговори и интервюта, че професионалисти ги избират и това само по себе си е достатъчен аргумент. Аз не смятам, че е така, защото едно е да си специалист по компютърни изображения, друго е да си специалист по туризъм. Предния път едните ги избираха, сега другите – и накрая все едно и също нещо. Не съм впечатлена от нито едно.

Кога Съюзът на собствениците в Слънчев бряг смята да открие официално сезон 2016 и дали пак ще бъде заедно със „Слънчев бряг“ АД, както беше миналата година?

Предстои да го обсъдим, на при всички случаи ще бъде през юни, защото май месец е много рехав откъм туристи. Но не защото се очертава слаб сезон – напротив, а защото просто няма чартъри по-рано. За момента нямаме предложение от „Слънчев бряг“ АД за съвместно откриване или поне аз не съм информирана за това. Ние не сме против партньорството. Наистина е хубаво всички да пеем в един хор и на един глас – и общината, и АД-то и ние. Ако обаче на някой му се разминават коренно вижданията за развитие на курорта от нашите, а ние сме пряко засегнати, защото това ни е бизнесът, това ни е животът, това са ни парите, тогава няма как да го правим заедно с когото и да било.