Регионалните медии – цензура, автоцензура и зависимости

14:54, 10 окт 15 25 295 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini
Цензура, автоцензура, политическа и икономическа зависимост – така най-общо изглежда ситуацията в регионалните медии. Изводът е от доклад на Центъра за изследване на демокрацията, озаглавен „Регионалните медии в България: граници на оцеляването“, представен преди дни.

Според изследването регионалните медии са в най-тясна връзка с местното самоуправление. Дори има такива, в които общините са били мажоритарен дял или са имали дялово участие, като например „Народно дело“ във Варна. От центъра са „открили“ и две общински радиостанции.

„Според регионални журналисти пазаруването на медии се утвърждава като все по-масова практика. По този начин местната власт си гарантира медиен комфорт и налага желания тон в предизборните кампании. Нещо повече, част от назначените в общинската администрация имат и функциите да захранват местните медии с контролирана информация“, пише в документа.

Функцията не тези хора е да произвеждат всекидневни ведри новини, в които се внушава, че всичко в града работи нормално. В същото време рекламни бюджети под формата на общински поръчки за информационни кампании в изпълнението на оперативни програми се насочват към „лоялни“ медии.

От друга страна журналистите в регионалните медии са подложени на сериозен натиск, включително с участието на органите на реда. Те са дори са принуждавани да подписват договори за информационно обслужване с клауза, че няма да уронват престижа на съответните представители на властта.

Честа практика е и сплашването на журналисти, включително и със средствата на съдебно преследване. Като пример беше посочен описаният от София Topnovini.bg случай на Мариета Димитрова от Благоевград.

Изследването, направено на базата на 179 медии от страната без София град и областта, и над 1700 публикации показва, че лоялните материали в регионалните медии са близо три пъти повече от критичните.

Журналисти и мениджъри определят икономическото си състояние като тежко. От тук следва и икономическата зависимост на регионалните издания. Често те се „спасяват“ със съпътстващи дейности, което според анализаторите неизбежно рефлектира върху качеството на продукцията.

Рекламите не могат да покриват бюджета, затова някои медии се издържат чрез предоставяне на несвойствени услуги, като ПР, поддръжка на компютърни мрежи, организиране на събития и дори търговска дейност.

„Представители на национални обществени медии споделят, че за изпълнението на финансовия си план са принудени да сключват договори с общини и да цензурират на практика информацията, свързана с тях“, пише още в доклада.

От Центъра за изследване на демокрацията са констатирали още, че обществените и частни национални медии са неравномерно представени в различните региони на страната. В областите Ловеч, Монтана, Силистра и Ямбол дори няма нито едно представителство на национална медия.

Значителна част от регионалните медии също така не публикуват информация за собствениците и екипа си, като не предлагат и ясно разписани тарифи за рекламни услуги. Тихомир Безлов от Центъра за изследване на демокрацията обясни, че са провокирани да направят това изследване заради проучване от началото на годината на фондация „Конрад Аденауер“, от което става ясно, че доверие в медиите имат едва 17 процента от българите.

Изследването на Центъра за изследване на демокрацията е осъществено със съдействието на фондация "Отворено общество" и Медийната програма на "Конрад Аденауер".

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама